Keuzes maken met eten lijkt voor velen een eeuwige strijd.

Je weet inmiddels wel wat gezond is, maar hoe hou je dat vol? Kijk eens of het lukt om verder te kijken. Er is namelijk meer nodig dan alleen dat wat je in je mond stopt om gezond te blijven. Gezond zijn, vraagt om een balans. Zowel lichamelijk als ook tussen de oren. Dat vraagt om verschillende soorten voeding. Ken jij de verschillende soorten voeding?

Voedsel om te eten.

Het eerste soort voeding is dat wat je werkelijk eet en drinkt. Kiezen voor pure voeding, zoveel mogelijk onbewerkt, zonder pakjes en zakjes ligt voor de hand. Dat lukt best. Let eens op of het je verzadigd, of je er energie van krijgt? Eet rustig en kauw goed, leg je bestek ook eens even neer terwijl je kauwt. Zo ervaar je meer voldoening en je lichaam haalt meer uit de voeding.

Voedsel voor de geest 

Alles wat we zien, horen, ruiken en aanraken nemen met al onze zintuigen in ons op, en dit heeft effect op onze gedachten en emoties. Vaak blijven gedachten bij ons en al snel zit je hoofd vol; er ontstaat onrust van binnenuit wat van invloed is op je eetgedrag. Minder rust is vaak gemakkelijker verkeerde keuzes maken. Als je eens de tijd neemt om te kijken wat je op een hele dag aan prikkels tot je neemt, is het misschien ook ineens heel logisch dat je ook af en toe pas op de plaats moet doen.

We gaan een stapje verder. Wat zou je vanuit je hart willen bereiken voor jezelf ? Omschrijf eens jouw intentie als een wens. Wat drijft jou? Het hoeft niet groot te zijn. Maar wens iets dat je weer laat genieten, waar je blij van wordt en waardoor je jouw hoofd weer een beetje leeg kunt maken. Goede intenties zijn namelijk voeding voor je geest.

Bewust-Zijn

Waar zit jij met je gedachten? Wat houd je bezig? Maak je je zorgen over iets? Ervaar je stress? Veel piekeren is vermoeiend en kan er voor zorgen dat  de minder gezonde  gewoontes, zoals overeten, ineens weer terug zijn. Want als er geen ruimte en rust is in je hoofd en je lijf, is er vaak ook weinig tijd voor gezond koken. Dan is een ritje naar de snackbar snel gemaakt.

Ga eens naar buiten, en geniet van de buitenlucht. Ruik jij het voorjaar al? Pak een mooi boek of luister naar jouw favoriete muziek. Doe iets waar jij echt blij van wordt. Even een moment bewust-Zijn.

Kijk eens goed naar de groente die voor je ligt op het aanrecht. Neem gewoon eens een minuut de tijd, alsof je het voor het eerst ziet. Ruik de geuren, zie de kleuren. En bedenk dan eens wat je er mee wilt gaan doen. Je hoeft geen uren in de keuken te staan om een goede maaltijd te bereiden. De aandacht die je het geeft, zorgt dat je even niet piekert. Dat is voeding voor jouw welzijn.

Als je jezelf kunt voeden op alle niveaus geeft dat positieve energie. Dan is het werken aan een gezond gewicht een stuk gemakkelijker en succesvoller. Een goede basis voor een gezond leven.