De herfst hangt in de lucht en het buitenleven maakt langzaam plaats voor meer binnen zijn.

We steken de kaarsjes weer aan en kruipen lekker op de bank met een kop warme thee. We zijn ons er niet altijd bewust van maar de strijd tegen winterkilo’s begint in al de herfst en duurt de hele winter.

Met de koude wintermaanden en de feestdagen voor de deur, zitten die extra kilo’s er gemakkelijk aan. Maar met een gezond voedingspatroon en bewust blijven rond de feestdagen, kom je de herfst en winter echt prima door.

Omdat in de herfst de temperaturen dalen, zou je voeding rijker aan calorieën moeten zijn dan in de zomer. En dat willen we ook, want het is gezellig binnen. Je lichaam heeft voldoende bouwstenen nodig om zich voor te bereiden op de koude maanden. Instinctief hebben we in deze periode dan ook meer zin om te eten en gaat onze voorkeur bijvoorbeeld naar stampotten uit. Zo lijkt het bijna onvermijdelijk dat we aan het einde van de winter de strijd met die  winter kilo’s verliezen..

Wat kun je doen?

Zorg voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon en eet tenminste 5 x per dag een beetje. Kies daarbij voor echte seizoensproducten. Er is weer volop kool, fruit, paddenstoelen, noten…. Het is geen toeval dat de natuur in onze voedingsbehoefte voorziet. De herfst- en winter producten barsten van de gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten, eiwitten, trage koolhydraten en gezonde onverzadigde vetten. Precies wat we nodig hebben.

Geniet bewust!

Je kunt niet zonder koolhydraten, maar houd wel de porties aan die  bij jou past. Let goed op broodbeleg en probeer volle sauzen te vermijden . Kies liever mager vlees dan een vette kaas voor op je boterham en wees zuinig met boter.

Kies er voor om wat minder ongezonde dierlijke vetten te eten zoals salami, worst, boter en vette kazen. Eet liever de juiste vetten zoals bijvoorbeeld vette vis en noten. Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Denk dan bijvoorbeeld aan kwark, yoghurt en erwten. En, probeer je wijntje, dat zo gezellig is, te doseren. Kies ervoor dit alleen bij een bijzonder moment te doen en laat het verder staan.

Blijf veel water drinken, ook al is dat lastig in de wintermaanden en ga regelmatig naar buiten voor een wandeling in de frisse lucht.

Dit is een prachtige tijd van het jaar. Geniet bewust!