Oude patronen doorbreken.

In mijn praktijk werk ik met veel liefde met Cambridge Weight Plan. Dit is niet alleen een fantastische manier om af te vallen maar zorgt er ook voor dat je inzage krijgt in jouw leef- en eetgewoontes zodat deze veranderd kunnen worden. Omdat Cambridge Weight Plan werkt met maaltijd vervangers van zeer hoog niveau, en je even niet na hoeft te denken over voeding, ontstaat er op langer termijn rust in het hoofd om de stappen naar een nieuwe lifestyle te kunnen maken. Vaak zie ik dat er ergens tussen de 3e en de 6e week onrust ontstaat. Je kunt dan gaan ontdekken wat de (onbewuste) momenten zijn waarop je eet. En, nog belangrijker waarom je eet. Daar breekt het moment aan waarop we patronen gaan herkennen en kunnen leren doorbreken.

Dat gaat niet altijd zo gemakkelijk, want iets dat je al jaren (onbewust) doet is niet zomaar te veranderen. Dat vraagt geduld, inzicht en liefde voor jezelf.

We hebben allerlei  negatieve denkpatronen in onze gedachten.

Dit kan komen doordat je in het verleden bijvoorbeeld afkeuring ervaren hebt of fysieke- of emotionele pijn waarvan jij of je omgeving vond dat je je niet zo moest aanstellen. En vervolgens hebben we ergens in ons leven gezien of bedacht dat eten deze leegte in ons gevoel kan vullen of de pijn kan verzachten. En dropje op je geschaafde knie tegen de pijn is een bekend voorbeeld. We vullen een leegte meestal niet met voeding maar met vulling: suikerhoudende- of vette producten. Dit oude patroon is ontstaan uit zelfbescherming. Negatieve gedachten nemen vanuit dit patroon de overhand. Dat is misschien wel jaren heel functioneel geweest, maar hoe is dat nu?

Het oude patroon geeft frustratie in het hier en nu, maar uit je oude patroon stappen is een hele opgave, en kan behoorlijk confronterend  zijn. De onrust is steeds aanwezig. Kijk om te beginnen naar je doel, wat je écht wilt. Stoppen met wat je als ‘afleiding ‘ aan het doen bent, is de eerste stap om concreet te gaan doen wat je echt wilt. In het NU zijn, helpt de eerste stap te zetten naar wat je écht wilt. Dus geen afleidingen meer, vroeger is voorbij en morgen moet nog komen. NU.

Wat voel je NU?

Hoe is je ademhaling? Oppervlakkig, gejaagd? Of rustig? Welke prikkels ervaar je in je lijf? Wat zegt je lijf NU? Ervaar je bijvoorbeeld honger, spanning of vermoeidheid? Of is het iets anders voor jou? Het maakt niet uit. Observeer het maar.

En dan: Wat denk je NU?

Een oud denkpatroon zal misschien de kop opsteken. Neem het alleen maar even waar. Het mag er zijn. Accepteer dat deze gedachten er zijn als je iets nieuws gaat doen. Verandering is namelijk gewoon spannend.

Gedachten kun je waarnemen als wat ze zijn: passanten. Gedachten zijn er altijd en ze komen en gaan automatisch. Neem dus gewoon waar: deze angstige gedachten is het oude gedrag! Je hoeft hier niet op in te gaan. Laat je gedachten komen en gaan en haal gewoon rustig adem. Gedachten zijn gedachten, je bent je gedachten niet. Je zult dan zien dat ze voorbij gaan en jij weer terugkomt in het NU.

‘Als je blijft doen wat je doet, blijf je krijgen wat je altijd hebt gekregen’. Een pittige uitspraak maar zó waar. Heb je jouw doel eenmaal voor ogen? Deel het dan ook met jouw dierbaren, met collega’s of desgewenst social media. Wanneer je iets uitspreekt, ontvang je ook reacties en hulp. Je hebt jouw wens in je omgeving geuit. Het komt naar buiten en het gaat groeien. Zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld laten jouw mooiste kant zien.

Het helpt als je een afspraak maakt met jezelf.

Schrijf deze op in je agenda of in een mooi dagboek. Zo wordt het visueel, concreet en leg je jezelf vast. Geen ruimte meer om te vluchten in oude denkpatronen. Dat geeft rust.