Dagelijkse voeding

Ik krijg veel vragen over lijnzaad, want volgens de “echte foodies” is lijnzaad onmisbaar in je dagelijkse voeding. Het bevat veel goede eigenschappen. Maar wat is er dan zo goed? En wat doet het in ons lichaam?

Lijnzaadjes zijn de zaadjes van de vlasplant. Ze hebben een wat nootachtige, bittere smaak en zijn zowel in zoete als hartige gerechten te gebruiken. Lijnzaad bevat veel omega 3 vetten, vitaminen, mineralen en vezels. Je kunt lijnzaad als olie kopen of als hele of gebroken zaadjes.

Een eetlepel lijnzaad bevat ruim 50 calorieën waarvan een klein beetje (langzame) koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamine B1, B2, B3, B6 en B11 en diverse mineralen. Lijnzaad is vezelrijk. Een eetlepel lijnzaad bevat net zoveel vezels als 1 ½ volkoren boterham. Om het werk te kunnen doen heeft lijnzaad water nodig, omdat de zaadjes alleen in water goed kunnen oplossen. De zaadjes en het water vormen dan een soort gel. En precies die gel zorgt ervoor dat de darmen beter werken. Hierdoor worden voedingsstoffen beter opgenomen en krijg je een voller gevoel. Een fijne bijkomstigheid is dat je minder suikerbehoefte hebt, en dat is wat we willen als we afvallen.

Lijnzaad helpt

Lijnzaad zorgt voor een stabiele bloedsuiker spiegel. Dat komt omdat de vezels ervoor zorgen dat de suikers die je eet minder snel worden opgenomen in je bloed. Dat scheelt enorm in de behoefte om te snaaien. En dat is fijn!
Het hoge Omega 3 gehalte is heel belangrijk voor onze hersenen. Lijnzaad helpt bij het behoud van een normale cholesterolspiegel, ondersteunen bij hart- en vaatziektes en de zaadjes ook nog eens een ontstekingsremmende werking.
Verder is lijnzaad goed voor huid, haar & nagels en het is glutenvrij.

Een eetlepel lijnzaad per dag door een smoothie, bakje yoghurt of kwark, door een salade of door je havermoutpap is prima. Meer is echt niet nodig. Meer kan ook een verkeerde uitwerking hebben. Helaas bevat lijnzaad ook cyanogene stoffen die in het menselijk lichaam worden omgezet in de gifstof cyanide.

Houd er rekening mee dat gebroken lijnzaad beter verteerd dan hele lijnzaad. Als je eerder nog geen lijnzaad hebt gegeten, is het aan te raden om te beginnen met gebroken lijnzaad. Een mooi zaadje dus, met veel goede eigenschapen en een “superfood” bij afvallen.

lijnzad