Hoe kan dat nou?

Het gebeurt regelmatig dat ik mensen in mijn praktijk krijg die niet zo goed afvallen. “hoe kan dat nou?” vragen ze dan. “Ik doe zo mijn best”.

Ik vraag dan of ze genoeg water drinken. Het antwoord is meestal “ja”. Gelukkig. En ik vraag naar het aantal kopjes koffie per dag.  Vaak blijkt dat best wel veel. Het is immers een oppeppertje. Ik raad hen dan vaak aan het eens een paar weken met minder koffie te doen (2 per dag). Of  helemaal zonder . Meestal vallen ze dan beter en meer af.

Hoe zit dat nou?

Je zou toch zeggen dat zwarte koffie zonder suiker geen probleem moet zijn. Tenminste, als je calorieën telt. Maar dat zegt niet altijd iets. In zwarte koffie zonder suiker zitten immers geen calorieën. Hoe kan het dan dat voor sommige mensen koffie een blokkade kan vormen bij het afvallen?

We drinken koffie dus als oppepper, om onszelf wakker te schudden of om onze concentratie te verhogen (want afslanken kost energie en we zijn vaak wat sneller moe). Maar natuurlijk ook omdat we het lekker vinden. Of als gewoonte. Dan denk je er niet meer zo bij na.

Koffie bevat cafeïne.

En cafeïne is een stofje dat ervoor zorgt dat je op scherp komt te staan. Letterlijk en figuurlijk. Door de inname van cafeïne worden in de bijnieren de hormonen cortisol en adrenaline aangemaakt. Deze hormonen heb je nodig in een stressvolle situatie om je te beschermen tegen een noodsituatie. In een noodsituatie heeft je lichaam immers razendsnel energie nodig om te kunnen handelen.

Het zit zo:  stel, je loopt in de wildernis en plotseling sta je oog in oog met een enorme leeuw. Je cortisol en adrenaline schieten omhoog! Je ademhaling versnelt, je hartslag verhoogt, je bloeddruk wordt verhoogd, pupillen worden wijder, pijn wordt onderdrukt, spierspanning wordt verhoogd en energie wordt vrijgemaakt. Je staat als het ware in de startblokken en bent klaar om actie te ondernemen.

Dit is de bekende vecht of vlucht reactie (in dit geval zou ik vluchten…).

Het nadeel van deze staat van paraatheid is dat je spijsvertering onmiddellijk wordt stilgelegd. En dus wordt je vetverbranding op een laag pitje gezet…

Tenslotte is overleven het belangrijkste in de vecht of vlucht situatie.

Als je wegrent voor die leeuw verbruik je de energie die wordt vrijgemaakt. Je spieren worden namelijk ingezet om te rennen en je hersenen maken overuren om jezelf uit deze gevaarlijke situatie te krijgen. En dan wordt je dus niet dikker, maar val je af.

Dus… als er stress is wordt er glucose vrijgemaakt door het lichaam om in actie te kunnen komen. Als je deze energie niet gebruikt, omdat je niet beweegt, wordt je dikker. Precies rondom je buik, het bekende buikvet.

Als jij dus meerder malen per dag lekker ontspannen een kopje koffiedrinkt, dan maakt je lichaam energie vrij die het niet verbruikt. En daardoor kun je deze energie opslaan als extra vet.

Heb je het idee dat je makkelijk vet opslaat rondom je buik?

En heb je vaak stress? Drink je koffie? Probeer dan eens uit wat het effect is als je een paar weken geen koffiedrinkt. En ook geen cola, energiedrankjes, zwarte thee en chocolade. Grote kans dat je weer fantastisch afslankt of gemakkelijk op gewicht blijft.