Duizenden jaren geleden leefden we volgens het ritme van de zon.

Als de zon opkwam en het dag werd, begon onze dag. En als de zon onderging en het donker werd, kwam de dag tot een einde. Zo leefden we gemiddeld zo’n 10 uur per dag. De overige uren waren we in ruste. Met de kippen op stok zeg maar. Heel regelmatig.

Voeding was heel erg overzichtelijk.

We aten volgens de seizoenen. Zomers meer vruchten, groenten, granen en fruit en in de winter dat wat er nog te vinden of te vangen was. Maar erg veel was dat natuurlijk niet. We aten niet omdat het zo gezellig was, we aten om te overleven. Dat betekende dat er in de zomer vooral veel koolhydraten werden gegeten. Het lichaam werd dikker door meer vetopslag en dat werd dan in de winter gebruikt om te overleven in koudere omstandigheden. We werden in de winter dus weer dunner. Een heel natuurlijk proces van dikker en dunner worden, waarmee het lichaam in balans werd gehouden. Goed geregeld.

Tegenwoordig eten we het hele jaar door fruit, groenten en vruchten.

Ons eten is veelal gemakkelijk te verkrijgen. Maar het is niet alleen de overvloed aan voeding, ook onze dagen zien er heel anders uit. Door kunstlicht zijn onze dagen verlengd. Natuurlijk heel fijn, want je kunt zo meer uit je dag halen. Daarbij zijn we veel binnen en gaat het echte daglicht aan ons voorbij.

Maar onze fijne lange dagen en mooie verlichting hebben ook een groot nadeel. Ons waak-slaapritme is wat verstoord geraakt. Eigenlijk wil je lichaam tot rust komen als het donker wordt, maar we geven het de kans niet omdat je nog actief bent. Misschien sport jij juist wel in de avond, heb je een hobby waar je ‘s avonds pas aan toe komt of kijk je naar de tv. Of heb je de Ipad op schoot om lekker te Facebooken.
Door dit verstoorde ritme kan het slaaphormoon, melatonine, niet meer synchroon lopen met haar eigen natuurlijk ritme. Je lichaam geeft zo de verkeerde signalen af die leiden tot verkeerde eetgewoonten. Doordat onze dagen langer zijn geworden krijgt ons lichaam het signaal: “eet koolhydraten en sla ze op”. Je ziet nu dat de periode van (kunst)licht dus wordt geïnterpreteerd als een periode van zomer. En dit was die periode dat er meer koolhydraten gegeten moeten worden om de winter te overleven.

Door een goed dag- en nachtritme houd je de drang naar eten onder controle.

Een goed dagritme betekent voldoende (zon)licht overdag en genoeg slaap in een donkere omgeving. Weinig slaap, slapeloosheid en slapen op verkeerde tijden (wisseldiensten of lange reizen met het vliegtuig) kunnen je stofwisseling en je hormoonbalans ontregelen. Je kunt zo meer lichaamsvet aanmaken.

Je hebt dus voldoende slaap nodig om tot een goede vetverbranding te komen. En daar hoef je dus helemaal niks voor te doen, behalve je Ipad / Iphone op tijd weg te leggen en rustig en op tijd naar bed te gaan. Makkie toch?