Ik was niet te zwaar.

Maar, toch was ik de laatste jaren steeds iets aangekomen. Ik merkte dat ik niet meer zo door kon eten dan toen ik 18 was (ben nu 23) en dat er steeds iets bij kwam. Uiteindelijk was ik toch 10 kilo zwaarder, dan 3 jaar terug. Ik baalde hier al een tijdje van, maar nog niet erg genoeg dat ik er wat aan ging doen. Van de zomer was de maat voor mij vol, ik wilde echt geen gram zwaarder meer worden en dacht: nu ben je nog niet te zwaar, maar dit is wel het moment om er wat aan te doen voor je dit wel bent. Ik doe iets nooit half. Als ik iets doe, doe ik het gelijk goed. Ik had geen zin om van dieet naar dieet te gaan en kon mezelf wel vinden in het Cambridge 500 dieet. Streng afvallen, maar wel snel resultaat!

Op naar Fonny!

Fonny vertelde mij hoe het dieet werkte en dat ik me de eerste drie dagen rot zou voelen en mijn lichaam zou gaan vragen naar eten. Hier heb ik geen last van gehad, misschien wel omdat ik het gewoon graag wilde. Eigenlijk heb ik die 10 weken shakes en repen geen moeite gehad met het dieet! In een week of 10 (met tussenweek, omdat ik op vakantie ging) ben ik 10 kilo afgeslankt van het Cambridge 500 dieet. Ik ben vanaf toen gaan opbouwen met een snel opbouwprogramma, hier ben ik ook nog 2,5 kilo afgeslankt.

Inmiddels ben ik nu anderhalve maand op stabiel gewicht en ik voel me heerlijk.

Ik eet gezond, heb discipline om me hieraan te houden en vind gezonde voeding nu ontzettend lekker. Waar ik voorheen ontzettend genoot van snoep en ijs, vind ik het nu echt heerlijk om heel veel groente te eten en mijn normale bruine boterhammen. Koken vind ik ook opeens leuk, terwijl ik voorheen echt nooooooit kookte! Het is best leuk om allerlei gezonde recepten te verzinnen en uit te proberen. Ik merk echt dat ik afgekickt ben van die suikerverslaving, die heel veel mensen hebben. Nu pas merk ik hoe verslavend suiker is, als ik erop terug kijk! Daarom neem ik ook bewust geen snoep of koek, dan heb je de behoefte ook niet om het te eten of meer te eten!

Ik lust ook veel meer dan voorheen, ben bewuster aan het eten maar tel absoluut geen calorieën. Ook ga ik gewoon ergens lunchen of ’s avonds uit eten, als ik dit wil. In het weekend drink ik ook gewoon een wijntje, als ik hier zin in heb.

Koolhydraten eet ik niet met avondeten, tenzij ik ga sporten. ’s Avonds eet ik meestal ook nog een bakje magere optimel yoghurt.  Ik drink alleen maar water (ongeveer 2 liter per dag), koffie of thee en drinkbouillon. Voor de afwisseling neem ik wel Chrystal Clear en bar Leduc citroen of rood fruit is ook echt een aanrader (trouwens veel goedkoper als Spa citroen/mint)! Ook heb ik altijd kauwgom, Smint aardbij en Smint drop bij me, altijd lekker ;-).Komkommer kan trouwens ook altijd! Eigenlijk is het heel makkelijk (vind ik dan…) en hoef je helemaal geen dure producten te kopen, zoals ‘super food’ en moeilijke recepten waarvoor je stad en land af moet reizen om allerlei dure ingrediënten aan te schaffen. Gewoon ‘normaal en bewust’ eten, geen verpakte koekjes, snoepjes of chips of producten met onnodig toegevoegde suikers (lees eens de ingrediënten van een product, eyeopener!)…. Afkicken van die suikers! Dan wordt het veel makkelijker om het niet te nemen :-). Dat is, denk ik, het geheim om op gewicht te blijven.

Cambridge is absoluut niet alleen een dieet voor mensen met overgewicht.

Ik denk dat Cambridge juist goed past bij mensen die een paar kilo zwaarder zijn dan eerst en het discipline hebben om het eraf te krijgen (en te houden!) Na het shaken en met afbouwen was ik wel iets onzeker, je moet het vertrouwen krijgen in je lichaam dat je weer normaal kan eten zonder aan te komen. Dit kan soms eng zijn en je voelt de angst om weer aan te komen. Inmiddels weet ik dat je dit zelf in de hand heb, ieder pondje gaat door het mondje. Ik heb weer vertrouwen in mijn lichaam en heb gemerkt dat ik gewoon kan eten en niet aan kom!   Fonny, bedankt voor de ondersteuning :-)! Fonny is altijd positief, altijd bereikbaar en makkelijk benaderbaar!