2018! Een nieuw jaar met nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen.

In de eerste paar weken van het nieuwe jaar gaan velen van ons aan het werk met goede voornemens. Uit onderzoek is gebleken dat vier op de vijf Nederlanders goede voornemens maakt. Dat afvallen en meer bewegen boven in de top tien staan, is waarschijnlijk geen verrassing.

Het is een super leuke tijd in mijn praktijk en het enthousiasme van cliënten maakt de donkere dagen na de feestdagen licht!

Verder staat er ook in die top tien dat we meer tijd willen doorbrengen met de mensen die belangrijk voor ons zijn, stoppen met roken én meer stil willen staan om te kunnen genieten. Eigenlijk betekent dit dat we beter voor ons zelf willen gaan zorgen. Dat we ons beter, fitter en gezonder willen gaan voelen met als bonus dat we er dan ook nog beter uitzien.

Helaas laat het onderzoek ook zien dat maar 10% van de personen met een goed voornemen hier daadwerkelijk in slaagt. Dus zo’n 80% lukt het niet of niet helemaal om slanker, fitter en gezonder te worden. Best veel, vind je ook niet?

Hoe kan dat nou toch?

Veranderen is moeilijk. Je ben iets anders gaan doen dan dat je vaak al heel erg lang hebt gedaan. Om dat vol te houden is echt super moeilijk. Je bent ”uit je comfortzone”. Daarnaast vinden we (ongezond) eten, roken of weinig bewegen blijkbaar ook wel fijn, lekker, gemakkelijk of ontspannend. Dit maakt het nog lastiger om de veranderingen vol te houden.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat veranderingen pas na tenminste 60 dagen een kleine beetje ingesleten zijn en dan pas een nieuwe gewoonte kunnen worden. 60 dagen!

Om de kans van slagen te vergroten, is het belangrijk dat je voornemen echt concreet is. Neem nou bijvoorbeeld afvallen. Zeggen dat je wilt afvallen is vaag en te vrijblijvend. Maar jezelf voornemen dat je voor een bepaalde datum een specifiek gewicht kwijt wilt zijn, is niet alleen meetbaar maar ook nog eens reëel en daardoor gemakkelijker haalbaar. Schrijf het voor jezelf op, zet het in je agenda. Maak het helder en visueel.

Pak één doel aan in plaats van drie goede voornemens tegelijk.

Bedenk wat je het fijnste of belangrijkste vindt om te veranderen en richt hier al je aandacht op.

Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt ook nog eens dat mannen en vrouwen andere dingen moeten doen om succesvol te zijn in het behalen van hun doel. Zo zijn mannen extra gevoelig voor concrete doelen. Als mannen daarnaast nog visualiseren hoe het gewenste resultaat eruit komt te zien, dan werkt dit dubbel stimulerend om vol te houden. Vaak gaan ze dan als een speer. Vrouwen voelen zich meer gestimuleerd als ze hun concrete doel met zo veel mogelijk mensen delen. Dat motiveert en de steun die ze mogen ontvangen, werkt door in alles.

In mijn praktijk ben ik er voor mijn cliënten. Elke week weer. Met de heren zet ik een strak plan neer. We gaan meters maken.  En met de dames deel ik en motiveer ik. Ze mogen er zijn met alles wat er speelt op dat moment. Hierdoor blijven we gemotiveerd bezig en behalen we in de gewenste tijd ons doel.

Ik verheug me weer op de nieuwe cliënten met hun nieuwe doelen en uitdagingen.

Iedereen is uniek maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: blij zijn met wie je bent. In de spiegel kijken en zien dat de buitenkant in overeenstemming is gekomen met de binnenkant.

Wat mij betreft gaat dat lukken in 2018!

 

Wil je meer weten hoe jij jouw gewicht in evenwicht kunt brengen? Klik dat hier.